Kuzo zangpo la - Reisverslag uit Dzongkhag Punakha, Bhutan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Kuzo zangpo la - Reisverslag uit Dzongkhag Punakha, Bhutan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Kuzo zangpo la

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

14 April 2010 | Bhutan, Dzongkhag Punakha

Oftewel: Hallo!

Daar zijn we weer :) En dit keer vanuit Punakha.

Na onze eerste nacht in het mooie huisje in Paro zijn we op tijd uit bed gegaan om naar het Tiger's Nest te gaan, ookwel Taktshang Goemba genoemd in het Bhutanees. Dat is die tempel die zo mooi tegen een steile klif gemaakt is. Daarvoor zijn we naar de voet van de rots gereden, om vervolgens 900m omhoog te klauteren. Dat kost aardig wat moeite als je het hebt over 2300 - 3100m! Door de hoogte heb je toch wat minder adem namelijk. Maar het ging allemaal hartstikke goed. Vlak voor de tempel hebben we boterkaarsjes aangestoken bij een altaar. Dit is een gewoonte als je ergens voor wilt bidden, maar ook als je begint aan een reis zoals de onze door Bhutan. Het zorgt er voor dat deze reis goed en gezond verloopt :)

Aangekomen bij de tempel gebeurt er het volgende: Je moet je tas en camera inleveren, want je mag nergens in tempels fotograferen. Balen! Er zal dus geen enkele foto van een Boeddha mee naar huis kunnen :( Maar goed, vervolgens kijk je naar links waar je heen moet en dan zie je... trappen! Yes, nog verder omhoog... In Taktshang zijn verschillende tempeltjes en bij iedere tempel moet je je schoenen uit en tussendoor weer aan. Lekker handig met bergschoenen... Het is er zoals overal hier wel erg mooi.

Vervolgens weer net buiten de tempel hebben we gebedsvlaggen opgehangen die we gekocht hadden in Paro. Wederom voor geluk. Daarna iets gedaald naar een cafetaria waar we gelunched hebben en toen vlotjes verder gelopen naar beneden naar de auto.

Hierna hebben we nog even het Nationaal Museum bezocht in een oude uitkijktoren in Paro en toen door gereden naar de hoofdstad: Timphu. Hier ingechecked in het hotel, gedineerd en onze hoofden uitgeput op drie meter hoge kussens gelegd.

Vandaag hebben we vervolgens wat site-seeing door en om Timphu gedaan waarbij we achtereenvolgens bezocht hebben:

* Nationaal monument Chorten. Waar mensen biddend een rondje lopen om een stupa (torentje) die ze hier Chorten noemen.

* De mini-zoo met het nationale dier van Bhutan: De Takin. Na goed kijken ontwaarden we er eentje ver weg achter een hek. Bummer.

* De nunnery. Daar zitten nonnen met korte stekeltjes haar. Hier was toevallig ook de reincarnatie van een van Bhutaans belangrijkste heiligen aanwezig die ons gezegend heeft. Yay ;)

* Het folk museum. Nee geen polka, maar een oud Bhutanees woonhuis.

* Textiel museum.

Lunch en vervolgens zijn we de reis over de pas naar Punakha begonnen. Boven op die pas (De Dochu La, 3100m) staan 108 chortens (die torentjes) en rhodondendrons. Als het lukt zetten we daar fotootjes van online. Even koffie en door gereden naar Punakha waar we nu in het hotel zitten. We zouden naar een farm-house gaan, maar omdat er klachten waren over de hygiene daar (vliegen en muggen) werd aangeraden om naar dit hotel te gaan. Daar hebben we geen spijt van want het is wederom een mooi hotel.

We zijn nog vergeten te zeggen hoe we de dag zijn begonnen, namelijk met een bezoek aan het kantoor van de lokale reisorganisatie (All Bhutan Connection) om ons schema om te gooien :) We hebben namelijk bedacht dat we naar Bumthang willen en niet meer naar de kraanvogel vallei waar nu geen kraanvogels zitten. In plaats daarvan zullen we morgen 6 uur rijden naar Bumthang waarbij we over 2 passen gaan waar Yaks zijn om naar volgens de gids een erg mooie plaats te gaan waar we 2 nachten verblijven in een hotel en dan weer terug naar Wangdue (in de buurt van Punakha).

De foto's staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=SPU7XTAM :D:D:D

• 14 April 2010 - 15:23

Vincent:

Hey chorten, die ken ik. Die komen ook in Kuifje in Tibet voor. Ze zijn dus niet alleen Tibetaans maar ook Bhutaans. Leuk om te weten.

Oh ja, boterkaarsen, kun je die op je brood smeren?

Vincent from Mountains on the Zoom.

• 14 April 2010 - 16:45

Nies:

Erg leuk zoals jullie je reis beschrijven, je krijgt zo zin om ook naar Bhutan te gaan, maar al die trappen, lijkt mij toch een behoorlijke klus. Ik hoop dat al die vlaggen en boterkaarsjes jullie veel geluk zullen brengen, groetjes en tot ziens

• 14 April 2010 - 18:52

Toos:

Fijn om te lezen dat alles zo goed verloopt, leuk dat jullie je reisprogramma nog aan kunnen passen. Misschien kunnen jullie wel mooie kaarten kopen van de boedha's, want die wil ik toch wel zien.
    Liefs van het thuisfront

• 15 April 2010 - 19:29

Sjoerd & Hilke:

Joepie! mooi mooi mooi. Echter zit er toch wel een wat typerende foto tussen. Waar blijft het commentaar bij de fotos?

Geniet er van luitjes