Arashiyama & Higashiyama - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Arashiyama & Higashiyama - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Arashiyama & Higashiyama

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

17 April 2012 | Japan, Kyoto

Oftewel: west en oost Kyoto - de delen van de stad die we de afgelopen dagen hebben verkend.

Zondag vertrokken we vanuit Kanazawa met de trein naar Kyoto - een dikke twee uur reizen. Zonder problemen het hotel gevonden en snel alle spullen in de kamer gezet. We gaan natuurlijk niet binnen zitten op een zonnige dag!

Nijo-jo - het kasteel dat naast ons hotel staat - stond na een snelle en late snackjes lunch op ons programma. We hadden nog 10 minuten de tijd om het kasteel te bekijken voordat dat dicht ging, dus snel er doorheen gedenderd (er was ook niet veel te zien). Voor de tuin hadden we gelukkig langer de tijd. Weer volop bloesem natuurlijk :)

Volgens onze planning wilden we maandag oost Kyoto bekijken en vandaag fietsen in het westelijke gedeelte van de stad, maar omdat het weerbericht ons voorspelde dat het vandaag de hele dag zou regenen, hebben we dat omgedraaid. Dus gisteren regende het het en vandaag scheen volop de zon...

Nee hoor, dat klinkt dramatischer voor onze fietstocht dan dat het is. We begonnen de dag met een bezoekje aan Kinkaku-ji - the Golden Pavilion. Dat lag naast de fietsverhuur, dus een mooie gelegenheid om deze tempel te bekijken.
Vervolgens de fietsenboer opgezocht en nadat we de zadels zo'n halve meter hoger hadden gezet, konden we op pad.

Gebaseerd op een route van de verhuurder fietsten we door de stad waarbij we langs verschillende tempels kwamen. We stopten bij Ryoan-ji, een boeddhistische tempel met de eerste zen-tuin. Nou, dat is echt schitterend! Een veldje aangeharkt grind met een paar rotsen erin... Net een grote kattenbak :P
Onze tocht ging verder met een zelfbedachte omweg langs akkertjes en moestuintjes en boerderijtjes. Echt super mooi om te fietsen! Zo hadden we Japan ons een beetje voorgesteld :)
Vanuit de rustige velden en via het bamboebos fietsten we zo een druk, maar gezellig straatje in met winkeltjes en restaurantjes. Leuk! We gingen echter nog een klein stukje verder naar Iwatayama Monkey Park. Inderdaad, een berg met apen erop. Merijn voelde zich er helemaal thuis ;)
We moesten eerst natuurlijk een heel eind klimmen voordat we bovenop de berg waren, maar daar hadden we én een mooi uitzicht over de stad én daar waren de apen. Hier kon je als bezoeker in een kooi gaan staan om de apen te voeren, maar eigenlijk was dat natuurlijk zo bedoeld dat de apen mensjes konden gaan kijken ;)

Na deze ronde besloten we om de fietsen weer in te leveren en een hapje te gaan eten. Precies op tijd: het begon namelijk te gieten. Daar was de voorspelde regen dus... Maar wij hadden al lekker gefietst :D

Vandaag was het dan tijd om het oostelijke gedeelte van de stad te bekijken, oftewel Higashiyama. Te voet met Merijn in de draagdoek.
Onze eerste stop was Sanjusangen-do, een boeddhistische tempel. Schoenen uit en diep de wierook inhaleren dus! (Jippie, die leek eindelijk eens op een tempel!) Hier staan 1001 levensgrote vergulde beelden van Kannon, de boeddhistische godin van genade. Natuurlijk mochten we geen foto's maken, maar gelukkig staan er wel plaatjes op internet voor de liefhebber ;)
Onze route ging verder naar Kiyomizu-dera, een andere (shinto) tempel. Shinto is de officiële godsdienst van Japan en de meeste tempels horen hierbij. Die zijn eerlijk gezegd een stuk saaier dan boeddhistische ;) (niet dat die hier zo bruisend zijn, daarvoor moet je toch echt naar Thailand ofzo) Wel had deze tempel een schitterend uitzicht over de stad, dus dat zijn weer pluspunten.
Vanaf hier kwamen we in het meer levendige stuk van Kyoto met winkeltjes en eettentjes, dus de wandeling werd steeds leuker.
Tempel nummer drie was Kodai-ji. Wederom met een mooie tuin erbij, maar nadat we die hadden bekeken, was het tijd om er even de pas in te zetten: op naar het Philospher's Path (en nee, das geen deel van Harry Potter, maar een mooi wandelpad langs een kanaaltje). Dat was een lieflijk stukje Kyoto dat net zo goed in Engeland had kunnen liggen. Erg mooi dus :)
Het eind van onze wandeling was tenslotte Ginkaku-ji. En inderdaad, die naam lijkt wel een beetje op Kinkaku-ji, the Golden Pavilion van het begin van onze fietstocht. Ginkaku-ji betekent dan ook the Silver Pavilion - hoewel-ie in het echt eigenlijk wit bleek te zijn...

Foto's tot en met onze fietstocht staan inmiddels online op https://picasaweb.google.com/sdongen/Japan2012?authkey=Gv1sRgCLenoNTXit71ggE Nu zijn ze ook in de goede volgorde gezet en als we nog tijd hebben, worden ze zo voorzien van een bijschrift...

Tot slot nog even voor de liefhebber: na uitgebreide proefrondes is Suntory - The Premium Malts tot het lekkerste bier uitgeroepen en is een softijsje met de smaken groene thee / tofu toch wel een aparte ervaring...

• 17 April 2012 - 12:57

Toos En Piet:

Heeeele mooie foto's van jullie alledrie.
    Mooie natuur en bloesem natuurlijk.
    Wat zit Merijntje er relaxt bij.
    Goede treinreis morgen en relax ze nog een paar daagjes.

• 17 April 2012 - 18:23

Vincenzo:

Wederom erg mooi. En Merijntje voelt zich goed thuis in Japan als ik het zo zie. :-)