Niet voederen! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Niet voederen! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Niet voederen!

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

27 April 2013 | Taiwan, Taipei

Ook al waren we geblinddoekt op de trein gezet, zodra we uitstapten wisten we onmiddellijk waar we waren: Taipei. Het regende namelijk… ;)

We besloten dan ook om maar meteen van het slechte weer gebruik te maken en gingen op weg naar het National Palace Museum. Hier worden dé kunstschatten van Taiwan tentoongesteld (ooit mee geroofd uit China) en het is daarmee één van de grootste Chinese kunstverzamelingen van de wereld. Volgens alle reisboekjes en –websites de absolute nummer één aanrader van Taipei. Een must see!

Ow. Echt? Voor die vijf miljoen Chinese toeristen misschien die echt met honderden busladingen tegelijk worden aan- en afgevoerd, maar eerlijk gezegd kon het ons maar weinig bekoren. Er zaten heus wel wat aardige werkjes tussen hoor, maar om hier nou zo lyrisch over te zijn? Per ongeluk kwamen we in de wachtrij terecht om een paksoi gemaakt van jade te bewonderen, pfff… Blij dat we na een kwartier wachten konden ontsnappen!

Maar het absolute hoogtepunt van de dag was voor al die Chinezen toch niet de jaden paksoi, maar dat schattige, blonde jongetje dat op de rug van zijn mama zat (en eigenlijk moest slapen!). Jemig, wat werd Merijntje belaagd door die uitzinnige menigte! Ze willen ‘m allemaal aanraken, bekijken, gekke bekken naar ‘m trekken en snoepjes geven (we hebben al een tas vol lollies, snoepjes en koekjes). Leuk natuurlijk, maar niet met tientallen tegelijk en al helemaal niet als Merijn moe is en moet slapen. Ons kind is geen dier in de kinderboerderij!

’s Avonds zijn we in het één-na-hoogste gebouw ter wereld geweest: de Taipei 101. In de kelder wel te verstaan, aangezien daar een food court gevestigd is ;) Kunnen we toch zeggen dat we er geweest zijn, niet waar?

Gisteren werden we wakker terwijl het zonnetje scheen, hoera! Dat kwam goed uit, want we wilden naar de dierentuin. Dat is hier echt super relaxed: je betaalt 1,50 om binnen te komen (serieus!) en daarna haal je op je gemakje een koffie voor nog geen euro bij de seven eleven die ook op het terrein gevestigd is. En de rest van ’t eten en drinken is ook zo goedkoop. Je vraagt je toch af hoe ze er een hele dierentuin van kunnen onderhouden.

En nog een mooie ook! Bovendien was het helemaal niet druk en het zonnetje scheen lekker, wat het tot een zeer aangename dag maakte. Merijn weer een mooi, nieuw woord geleerd: panda! Die hebben ze hier namelijk :) En dat sluit goed aan bij de rest van zijn vakantievocubalaire bestaande uit trein, palmboom, bamboe en waterval.

Vandaag leek het eerst weer een regenachtige dag te worden, dus bereidden we ons al voor op een dag in de ondergrondse shoppingmalls van Taipei (dat is een stad op zich en alleen daarvoor al een reden om eens deze kant op te komen). Maar nadat we boodschappen hadden gedaan in de Carrefour (de pampers waren op, één dag voor vertrek…) bleek het toch weer zonnig en droog te zijn. Op naar Tamsui!

Tamsui is een plaatsje ten noorden van Taipei aan de kust. Dit is een toeristisch plekje, maar daardoor was het wel een levendig en gezellig dorpje. Met restaurantjes en leuke barretjes en een soort van boulevardje langs de kust en een marktje en een oud, Spaans fort en tienduizend Taiwanezen die er ook graag komen in het weekend. Heerlijk relaxed rondgeslenterd, wat gegeten en gedronken en cultureel verantwoord het fort bezocht.

Op de terugweg naar het hotel zijn we nog gestopt bij Shilin Nightmarket. Nachtmarkten zijn heel populair in Taiwan en Shilin is de absolute nummer één van Taipei. En druk dat ’t er was! Bijna niet doorheen te komen en vol eetkraampjes met de meest waanzinnige snackjes. We zijn er nog steeds niet aan uit of het tentje met ‘Frog Eggs’ nou echt kikkerdril verkoopt of dat het gewoon iets gelei-achtigs is wat er op lijkt. We hebben het maar niet geprobeerd…

Zojuist hebben we ingechecked voor onze terugvlucht van morgen. Vervolgens wilden we nog even met de KLM bellen om te zeggen dat ze deze keer ECHT NIET onze stoelen moeten veranderen, zoals ze naar Japan en op de heenweg wel hadden gedaan (maar toen hadden we het nog terug kunnen draaien). Dat doen ze omdat we met een klein kind reizen en ze ons dan een plek met een babybasket geven. Maar daar past Merijn inmiddels al lang niet meer in, dus wij willen gewoon ons plekje bij het raam. Helaas kregen we eerst een vrouw aan de lijn die duidelijk met haar verkeerde been uit bed was gestapt. Jemig, wat was die onvriendelijk! Ze zei ook dat het niet kon en wilde er geen notitie van maken. Pff. Doos. Dus belden we nog een keer, kregen een aardige man aan de lijn die het er onmiddellijk voor ons bij zette en toen was dat ook weer geregeld!

Nu nog hopen dat het echt werkt, maar dat zullen we morgen wel zien.