Even educatief - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Even educatief - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Even educatief

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

19 April 2013 | Taiwan, Tainan

Het was even slikken voor Sander toen we incheckten in het hotel in Tainan: onze kamer ligt op de 36ste verdieping! Wat een uitzicht! Maar inderdaad erg hoog als je hoogtevrees hebt...

Na twee hele dagen van niets doen, zijn we vandaag weer verder gereisd - naar Tainan dus. De shuttle bus van het hotel bracht ons in twee uurtjes naar Kaohsiung, waarna het nog drie kwartier met het lokale boemeltje (daar past de wandelwagen tenminste makkelijk in, dat had Sander uitgezocht) naar Tainan was. Hier zitten we weer in zo'n belachelijk luxe hotel met zelfs een zwembad op het dak. Nog even en we veranderen in een stel verwende monsters ;)

Verder hebben we een rondje door de stad gelopen, maar omdat er veel meer hier eigenlijk niet gebeurd is, zetten we even wat wetenswaardigheden over Taiwan op een rijtje die je niet zo snel in de reisgidsen terug vindt:

Taiwanezen zijn net Nederlanders als het op koopjes aan komt - maar dan nog een slag erger. Als je goedkoop een dagkaartje voor de trein kunt krijgen, maar toch een paar losse enkeltjes koopt, kijken ze je aan alsof je niet goed snik bent. Ook verklaren ze je voor niet goed wijs als het twee koffie halen, één betalen is, maar je toch één gewone koffie en één caramel macchiato bestelt. Ze kunnen zich haast niet voorstellen dat je zo'n aanbieding aan je voorbij laat gaan! (Weet je zeker dat je niet over een half uurtje terug komt voor die koffie, drong de koffie-jongen aan)

Ze hebben hier altijd haast. Bij de metro- en treinstations in Taipei staat (net als in Japan) op het perron aangegeven waar de trein stopt en stelt iedereen zich netjes in een rij in het aangegeven vak op. Mensen met kinderwagens (ha, wij!) mogen vooraan staan, maar zodra de deuren van de trein opengaan, stort iedereen zich als een dolle naar voren in de race wie het eerste binnen is. Wat nou even wachten? Zelfs als je er weer uit wil, wordt er door de instappers niet even netjes gewacht. En datzelfde geldt ook voor liften, (rol)trappen, deuren en noem maar op...

Verkeersregels hebben we nog niet kunnen ontdekken. Ja, er zijn stoplichten, maar het lijkt wel of die allemaal tegelijk op groen of rood staan. En omdat iedereen dus haast heeft, begint iedereen druk door elkaar heen te rijden, brommeren, lopen, bussen, fietsen, taxi'en en rennen. Inhalen gebeurt daar waar het uitkomt: links, rechts, over het fietspad... Touringcars lijken een 'wie kan het hardst rijden' spelletje te spelen en honden doen een tukje op het warme asfalt. Reuze spannend dus!