Rail away - Reisverslag uit Taichung, Taiwan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Rail away - Reisverslag uit Taichung, Taiwan van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Rail away

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

24 April 2013 | Taiwan, Taichung

Jawel, we leven nog! We hebben vandaag een gigantische spin gezien, maar die heeft ons gelukkig niet opgegeten, dus we kunnen nog een verslagje typen :)

Het is al eventjes geleden dat we hebben laten weten dat we in Tainan waren aangekomen en in de tussentijd hebben we natuurlijk niet stil gezeten. Zo hebben we een tempel-wandeling door de stad gemaakt, waarbij we wel een dozijn Chinese tempels hebben bewonderd. Op een gegeven moment beginnen ze wel allemaal een beetje op elkaar te lijken, maar het blijft wel heel apart om te zien dat religie echt nog een belangrijke rol speelt in het Taiwanese leven. Veel mensen komen er om offers achter te laten, wierook te branden en natuurlijk om te bidden.

Op zondag maakten we een uitstapje naar Kaohsiung, de tweede grote stad van Taiwan. Heel stedelijk begonnen we echter niet, want we namen meteen de bus naar Fo Guang Shan, het grootste boeddhistische klooster van het land. Heel apart om eerst langs een immens groot hotel te komen, met daarnaast een enorme outlet shopping mall met daar weer naast een compleet pretpark. Wij gingen naar een klooster, zei u? Maar heel verwonderlijk is het eigenlijk niet, als je weet dat het kloostercomplex ook enorm groot is met zelfs een 7-eleven (supermarktje) en een Starbucks op het terrein... Een echt spiritueel gevoel kregen we er dan ook niet van.

Onze zoektocht naar bezinning bracht ons vervolgens naar de Lotus Pond. In onze verbeelding een meer in een groen, heuvelachtig terrein met daarin verschillende pittoreske tempeltjes. Uiteraard troffen wij een grote plas water met daarin metershoge, kitscherige standbeelden in schreeuwerige kleuren waartussen busladingen Chinese toeristen werden rondgeleid. En de karaoke, natuurlijk. Waren we weer een illusie armer ;)

's Avonds zochten we een leuk plekje om te eten en kwamen we bij een soort Italiaans restaurant uit. Het bleek echter dat we wel een half uur moesten wachten voordat er een tafel vrij was en onze vraag of we dan wel eerst iets konden drinken, werd niet begrepen. Een man en een vrouw die ook stonden te wachten, nodigden ons echter uit om bij hen aan tafel te komen zitten, zodat we eerder een plekje hadden. Dat was wel apart, zeker toen ze ook nog ons eten betaalden en ons met de auto naar het metrostation brachten :D

Onze laatste dag in Tainan hebben we zeer historisch verantwoord besteed met een bezoek aan een oud, Nederlands fort (Fort Zeelandia). De VOC heeft namelijk ook nog enige tijd op ende rond Taiwan de dienst uitgemaakt, zodat we nu originele souvenirs zoals klompjes aan een sleutelhanger konden kopen...

Het originele plan was om na Tainan in een B&B bij Sun Moon Lake te verblijven, maar ondanks dat we herhaaldelijk hadden bevestigd dat we echt, echt, echt voor twee nachten een kamer wilden, bleven ze ons maar bestoken met mailtjes in het Chinees of we nog kwamen. Bleek dat het gebruikelijk was om op dat soort plekken een aanbetaling te doen via een Taiwanees postkantoor. Toen we nog maar één nacht in de B&B terecht konden, hebben we het hele spul maar geannuleerd en een hotel gezocht in Taichung, waar we gisteren zijn aangekomen.

Vanaf hier hebben we vandaag een dagtrip naar Sun Moon Lake gemaakt. Daarvoor kun je twee uur in een touringcar gaan zitten, maar wij deden nog veel avontuurlijker en namen de Jiji-lijn - een klein treintje de bergen in. Op een stationnetje moesten we overstappen op een busje naar het meer en ondanks dat het een ramp is om de juiste bushalte te vinden (alleen maar Chinees!), zijn we er toch gekomen.

Sun Moon Lake is het grootste meer van Taiwan en een toeristentrekker van jewelste. Gelukkig was het op deze doordeweekse dag helemaal niet zo druk en konden we lekker lunchen op een mooi plekje aan het meer, een ijsje eten tijdens een wandelingetje langs het meer en koffie drinken met uitzicht op het meer. Je begrijpt: we hebben ons goed geamuseerd!

Toen onze buikjes vol waren namen we het kleine busje weer naar het eindstation van de Jiji-lijn. Hier wilden we nog wat rondkijken, maar het bleek zo'n gat te zijn dat we het met vijf minuten wel gezien hadden (en dus die grote spin!) en we besloten om heel hard te rennen voor de trein, voordat we er nog anderhalf uur moesten doorbrengen. Konden we mooi op tijd eten bij de Indiër in Taichung en nu nog wat relaxen in de hotelkamer :)

Morgen weer verder naar Taipei. En getver, het einde van onze reis komt nu wel erg hard in zicht...

• 24 April 2013 - 18:03

Toos:

Hoi Sander, Laura en Merijn
    Fijn om jullie belevenissen zo te kunnen volgen, wij zullen er wel nooit komen, maar zo hebben we toch een goed beeld.
    Liefs van het thuisfront