Riding to Jaipur... - Reisverslag uit Jaipur, India van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Riding to Jaipur... - Reisverslag uit Jaipur, India van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Riding to Jaipur...

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

08 April 2010 | India, Jaipur

Hallo daar!

Hier ons eerste verslagje uit India en wel uit Jaipur. Zoals Paul McCartney al zong: Riding to Jaipur, riding with my baby... Maar we zijn niet in Jaipur begonnen.

Nee dat was in Brussel. Na een extreem uitgebreide controle zijn we van daar uit naar Londen gevlogen voor een Engels ontbijtje op Heathrow. Hierna zijn we in 7,5 uur naar Delhi gevlogen waar onze chauffeur ons oppikte en naar ons hotel in Gurgaon bracht, waar we die nacht wel 6 uur slaap hadden. Deze chauffeur hebben we totdat we weer in Delhi zijn.

De volgende dag zijn we naar Jaipur gereden over de Indiase "snelweg". Zo snel gaat die echter niet. Je mag er 90, maar moet vaak wat toeteren en duwen om verder te komen, dus over de 250km van Gurgaon naar Jaipur doe je dan ongeveer 5 uur. Onderweg hebben we nog even gelunched bij een restaurantje, waar we ons eerste Indiase maaltje op hebben: Laura had Saag Paneer en Sander Vegetable Jalfrezie.
Aangekomen in Jaipur blijken we in een leuk klein hotelletje te zitten, wat een oud huis is dat verbouwd is tot hotel, met leuke tuintjes en een zwembad. Onze kamer heeft zelfs meerdere verdiepingen :)
's Avonds hebben we in de tuin gegeten van het buffet van het hotel, wat erg goed smaakte en mooi aangepast was aan onze westerse smaken. Wij zijn er achter dat: "no spicy" betekent: Dit is pittig. Maar niet te.

Vandaag mochten we weer om 6.00 uur op om de zinderende 40 graden hitte voor te zijn met onze tour door Jaipur. Na een heerlijk ontbijt (een van de beste in alle hotels waar we gezeten hebben: Toast, honing, wortel cake, jaloo tikki (ofzo, pittig koekje), ei voor wie wou) zijn we met onze chauffeur en een gids naar Amber fort gegaan. Eerst hebben we even een fotostop gemaakt bij het Hawa Mahal (Paleis der winden). Het Amber fort was erg mooi en we zijn blij dat we hier voor 11.00 weer weg waren, want om 11.00 wordt het niet fijn meer om door de zon te lopen.
Hierna hebben we een fotostop gemaakt bij een kasteel in een meer en zijn doorgereden naar twee fabriekjes. Een waar ze blockprinting doen en een waar ze edelstenen polishen.
Toen was het tijd voor lunch. Dit keer bij een restaurant waar volgens ons de meeste tours langs gaan. Hier hebben we een Thali op. Een Thali is een plaat met verschillende streekgerechten, naan, rijst en een toetje.

Na de lunch was het tijd voor de Pink City. Dit is het oude centrum van Jaipur, waar alle gebouwen verplicht, u raadt het al, terracotta roze zijn. Hier zijn we een tijd door het City Palace gaan zwerven. Hier verblijft nu ook nog de Maharaja, maar in zijn prive vertrekken mag je niet komen. We hebben een showtje gekregen hoe je zo snel mogelijk een tulband om doet en we zijn door een astroloog ingelicht over onze toekomst. Ziet er goed uit ;)

Hierna hebben we bij het observatory oude zonnewijzers bekeken en andere astronomische meetinstrumenten. De zonnewijzers geven nog steeds op 2 seconden nauwkeurig de tijd weer. Machtig interessant! (En heet... daar in de branden de zon).

Vervolgens vroeg de gids of we bazaars wilden zien. Souvenirs hadden we al genoeg gezien, dus gevraagd of hij ons naar de groenten en kruiden markt kon brengen. Altijd leuk om te zien, geen toeristen daar en onze gids heeft meteen even zijn maaltje bij elkaar geshopt.

Nu gaan we weer lekker relaxen bij het hotel (wederom met buffet) en morgen gaat de rit verder naar Agra, waarover later meer :)

• 08 April 2010 - 13:42

Toos:

Hoi Sander en Laura,
    Wat een goed begin in India, al lekker gegeten en veel gezien en een goede toekomst. Wat kan een mens meer verlangen.

Liefs pap, mam en Femke

• 08 April 2010 - 14:22

Sjoerd:

mmmmm klinkt heerlijk allemaa. Heel veel plezier de aankomende weken en veel reisgenot toegewenst!

• 08 April 2010 - 16:44

Anita:

Hallo saampjes,
    Leuk om jullie eerste verslag te lezen wat zijn jullie actief in die hitte zeg.Lekker luxe om een eigen chauffeur en gids te hebben geniet zo verder en tot snel weer.
    Anita Rex en kids.

• 11 April 2010 - 17:16

Nies:

Hallo Laura en Sander
    Fantastisch om al jullie wederwaardigheden weer te lezen, lijkt me ontzettend mooi maar ook wel warm, dit berichtje is een beetje laat maar het internet was uitgevallen. Veel liefs en groetjes papa, mama en de poezen