Wij gaan weer op reis! - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Wij gaan weer op reis! - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Wij gaan weer op reis!

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

18 Januari 2010 | Nederland, Oosterhout

Jaha, daar zijn we weer met een nieuw reisavontuur van Sander en Laura! Niet dat we al op reis zijn, maar het vliegticket is al binnen. En deze keer reizen wij af naar het hectische India en het mystieke Bhutan :D

Zes april vliegen wij via Londen naar mierenhoop der mierenhopen: New Delhi. We komen pas ’s avonds laat aan, dus zullen die dag slechts onze hotelkamer te zien krijgen. De volgende ochtend reizen we meteen door naar Jaipur waar we twee nachten blijven. Hier bezoeken we o.a. het Amber Fort. Vervolgens reizen we door naar de overbekende Taj Mahal. Immers: Als je toch in de buurt bent, wil je die ook wel eens zien :)
Daarna gaan we terug naar Delhi. We hopen dan al wat meer gewend te zijn aan alle drukte, herrie, stank, bedelaars, verkopers, mensen die je aan willen raken, loslopende koeien, het verkeer en het weer, dus dan brengen we ook een bezoekje aan de stad zelf. Waarna de reis snel verder gaat naar het rustige Bhutan. Maandag 12 april vliegen wij daar naar toe (tussen de toppen van de Himalaya door, wat een avontuur!). Uiteraard gaat hier veel gewandeld worden. Zo wandelen we de dag na aankomst al naar het Tigers Nest: een op drieduizend meter hoogte tegen de rotsen aangeplakt klooster. Slechts zevenhonderd meter omhoog klauteren ;) Vanuit aankomstplaats Paro gaat de reis verder naar de hoofdstad Thimpu. Stel je hier geen bruisende metropool bij voor – het heeft nog niet eens een stoplicht.
Na al die drukte (nou nou) van Thimpu zoeken we de rust van het platteland op. Bij het plaatsje Punakha bezoeken we oude kloosters, wandelen we door de rijstvelden en slapen we op een boerderij. Vervolgens ondernemen we nog een poging tot het spotten van kraanvogels in de zogenaamde ‘Kraanvogelvallei’. Helaas zijn we er eigenlijk buiten het kraanvogelseizoen, maar je weet maar nooit. En anders zien we misschien wel een luipaard, die wonen daar ook!
Na al deze natuur gaan we terug naar Thimpu. Hier slapen we een nachtje zodat we de volgende dag kunnen gaan beginnen aan onze driedaagse trekking door de Himalaya. Dat klinkt heel stoer, maar voor ons geen Mount Everest-toppen, eeuwige sneeuw en bevroren tenen. Wel wandelingen van vier a vijf uur langs boeren dorpjes, oude ruïnes en dichtbegroeide loofbossen. En onze bagage wordt gedragen door een karavaantje pakezels. Zelfs de tent hoeven we niet zelf op te zetten :D
Op onze derde wandeldag arriveren we weer in Paro. De volgende dag reizen we over een pas van vierduizend meter naar de Haa-vallei. Hier worden pas sinds 2002 toeristen toegelaten en vroeger liep hier de enige toegangsweg naar Bhutan. In Haa blijven we helaas maar één nachtje, want de volgende dag vliegen we alweer terug naar Delhi. Weer een dag later, op vrijdag 23 april, vliegen we uiteindelijk via Helsinki weer terug naar Brussel (en kunnen jullie ons huilend in de armen vallen en zeggen dat jullie ons zo gemist hebben :P)

Dus wat een reis gaat dat worden!

• 19 Januari 2010 - 11:31

Vincent A.:

Bhutaan? Ligt dat niet naast propaan?