Hasta la victoria siempre - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Hasta la victoria siempre - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Hasta la victoria siempre

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

21 November 2009 | Cuba, Santa Clara

Via de Cubaanse snelweg zijn wij eergisteren veilig in Soroa aangekomen. We waren er lekker vroeg, zodat we 's middags nog naar een waterval zijn gelopen en de botanische tuin hebben bekeken. Dat was dus een relaxed dagje. Toen we aan het eind van de middag bij het zwembad van het hotel (huisjes) een biertje zaten te drinken, werden we aangesproken door de man die het zwembad schoonmaakt en die vroeg ons of we bij hem thuis kwamen eten. Dat leek ons wel een keer leuk dus dat hebben we gedaan. Hij woont aan dezelfde straat als het hotel een klein stukje verder, dus we hoefden maar vijf minuutjes te lopen. Beetje spannend, maar wel een leuke ervaring met heeeeeel veeel eten: zwarte bonensoep, gebakken banaan, gebraden kip met aardappels, vers fruit, salade, rijst en koffie. We hebben ook nog een zelf gerolde sigaar gekregen van hem :)

De volgende dag hadden we excursie in Las Terazzas waar alles om eco-toerisme draait. Wij dachten daar veel te gaan wandelen, maar toen we aankwamen bleek dat we een prive-gids hadden die ons van alles vertelde over de omgeving en met onze auto mee naar verschillende plaatsen ging, zoals: Oude koffieplantage, dorpje, eco-hotel Moka, een rivier met watervalletjes waar we weer heerlijk gezwommen hebben, een koffiebarretje in het dorp en een boerderij waar we gelunched hebben. Dat was dus weer super!

Vandaag zijn we (na een nacht met buikpijn... hoort er ook bij zeker) naar Santa Clara gereden. Daarvoor moesten we door Havana naar de andere snelweg (Cuba heeft 2 snelwegen), wat van tevoren door Kenia het moeilijkste wat we in deze vakantie doen genoemd werd. Dat klopte want we hadden eerst hulp nodig van een agent die ons netjes op weg hielp en hoewel we daarna op de goede weg zaten, zijn we toch nog even afgezet door een vervelende Cubaan die wat geld wou zien voor een omweg en waar wij wat moeite mee hadden om daar omheen te komen. Dus maar betaald en de volgende keer harder proberen er onderuit te komen.

Nu zijn we dus in een hotel in Santa Clara waar we weer in losse huisjes in een park zitten. We zijn vanmiddag nog even snel naar het monument van Che Guevara gegaan en naar de trein waarmee hij het dorp veroverd heeft.

Morgen rijden we al weer verder naar Trinidad via Cienfuegos. Dat is redelijk dicht bij dus hebben we ruim de tijd om even Cienfuegos te bekijken. In Trinidad zitten we dan 3 nachten in een Casa Particular (bed and breakfast). We gaan daar ook proberen een excursie te vinden om te gaan wandelen in de Topes de Collantes (de bergen bij Trinidad).

O het is hier trouwens rond de 30 graden :D

• 22 November 2009 - 09:25

Sander:

30 graden tis de moeite. waar blijven de foto's?

• 22 November 2009 - 09:33

Toos En Femke:

Doen jullie wel een beetje voorzichtig met die vreemde mensen meegaan? Hebben jullie al ergens foto's geplaatst? Wij hebben ze nog niet gevonden. Geniet ze saampjes daar.
    Verder klinkt het superleuk.
    Liefs,