Indepencia o Muerte - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Indepencia o Muerte - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Indepencia o Muerte

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

01 December 2009 | Cuba, Santiago de Cuba

Na een kleine week van internetstilte hebben we weer een computer gevonden. Nu zijn we in Santiago de Cuba, de tweede stad van Cuba, maar we gaan verder waar we de vorige keer gebleven zijn, namelijk in Santa Lucia.

We wilden de Flamingo tour doen, maar die werd ons afgeraden vanwege de grote hoeveelheid muggen. Alleen al na een uurtje internet hadden we al genoeg muggenbeten, dus hebben we het advies maar opgevolgd en voor de Playa Bonita tour gekozen. Tenminste, dat was nog een hele klus want er waren geen touroperators te vinden in het hotel... Op goed geluk gezorgd dat we om 8.00 uur klaar stonden de volgende ochtend bij de receptie en op het laatste moment om 8.55 de tour kunnen regelen die om 9.00 vertrok. Eerst zijn we met de bus naar de steiger gebracht en vandaar met een catamaran (zo-een met een zeil, want zo'n andere gaan we niet meer op ;) ) naar het koraalrif gevaren in ongeveer een uurtje. Daar zouden we een uurtje blijven liggen om te snorkelen, maar volgens ons moesten we na 45 minuten al weer bij de boot zijn. Het was wel super mooi! Santa Lucia heeft een van de grootste koraalriffen van het westelijk halfrond. Tijdens het snorkelen was het al begonnen met regenen en toen we daarna naar een strandje gingen waar alleen toeristen mogen komen (Playa Bonita) was het hard aan het waaien en aan het regenen, dus daar hebben we drie uur zitten kletsen met onze nieuwe Canadese vrienden :) We zijn er inmiddels achter dat: Canadezen zitten all-inclusive aan het strand en kunnen makkelijk naar lokale vliegvelden vliegen. Engelsen doen fietstours en Duitsers doen vakanties net als wij. Maar goed, na ons verblijf aan het strand met lunch moesten we terug varen naar het hotel en toen was de zee toch wel ruig geworden. Het ging goed, maar echt prettig was het niet... De dag was verder wel leuk!

's nachts in onze kamer met uitzicht op zee geluisterd naar de gierende wind die langs de ruit floot, maar de volgende dag trok het weer op en zijn we op flamingojacht gegaan bij de zoutwater meren bij het hotel en naar een wat meer afgelegen strandje gegaan. Geen flamingo's gevonden helaas en we hebben gewoon bij het hotel in zee gezwommen. Lekker makkelijk :) Daarna moesten we uit het hotel (om 14.00 check-out meestal, dus dat is lekker relaxed) en zijn we terug gegaan naar Camaguey.

Terug in Camaguey bleek het stadje op zaterdag totaal niet meer te slapen! De hele straat van het hotel was afgezet (wij mochten er wel door) en overal hadden mensen de speakers op straat gegooid met hun eigen muziek, varkens aan het spit geregen en de straat vol mensen. Best gezellig, maar wij kunnen er moeilijk aan mee doen als toerist. In Trinidad gaat dat heel goed, dat vinden we tot nu toe de leukste stad.

Na een nachtje Camaguey zijn we doorgereden naar de bergen, namelijk de Sierra Maestra waar we een idillisch hotel midden in de bergen bij een grote waterval hadden. De weg er naar toe was even in reparatie, wat inhoudt dat er gewoon geen weg is en je over een zand-hobbel-modder-rots-whatever weg rustig een uurtje in je auto moet klotsen... Zo'n plek in de bergen houden we toch het meest van, lekker midden in de natuur. De dag na aankomst zijn we weer met een prive gids gaan wandelen. Drie uur, rustig wandelen met veel uitleg over de bomen, fruit, andere eetbare planten en natuurlijk veel vogels, die we dit keer redelijk goed konden vinden en zien. Natuurlijk stop je halverwege weer bij een boerderij (familie van de gids) voor een kopje koffie en een banaantje en veel uitleg over het leven daar, de voordelen van wonen buiten de stad en van het vele fruit wat ze er verbouwen. Terug bij het hotel lekker gezwommen bij de waterval, maar niet te dichtbij, want ze waren de waterleiding aan het vernieuwen bovenaan de waterval en die leidingen gooien ze gewoon naar beneden... Daarna hebben we ons een half uurtje laten masseren. 's Avonds kwamen onze nieuwe Engelse vrienden aan. Erg gezellig en je raad het al, die waren met een fietstour... Tot laat biertjes en cocktails gedronken en gepoold. Laat is hier trouwens rond 24.00 uur... We zijn iedere ochtend ook rond 6.00 wakker, maar dat is wel lekker dan kun je redelijk wat doen op een dag.

Dan zijn we aangekomen bij vanochtend. Vanochtend hebben we ontbeten met onze Engelse vrienden en ze uitgezwaaid. Die fietsen ook naar Santiago, dus wie weet zien we ze nog. Wij zijn in een paar uur naar Santiago gereden over de weg waar al een stuk meer asfalt lag, dus dat viel mee. Hier in Santiago is het weer enorm warm. We hebben een hotel midden in het centrum en we hebben al een rondje gelopen hier, om te merken dat we Santiago niet veel aan vinden. Veel verkeer, irritante mensen (verkopers enzo) en niet echt gezellig. Morgen doen we een tour door de stad met wat uitleg en gaan we naar een fort hier in de buurt op een heuvel. We hadden niet zo veel zin om de stad in en uit te moeten rijden, dus dat doen we lekker georganiseerd, dan kan de auto hier blijven. Vandaag gaan we verder wat relaxen in de rooftop-bar van het hotel.

Tot zover onze avonturen weer. Na Santiago vertrekken we naar Baracoa. Daar hebben we redelijk hoge verwachtingen van, omdat het een plaatsje is dat wat minder goed bereikbaar is, in de buurt van regenwoud, rivieren en aan zee, dus vollop te doen, hopen we ;) Daar zitten we dan ook vier nachten.

• 02 December 2009 - 10:35

Fem, Hil, Dreojs, :

Yeehaa!

Dat gaat lekker daar in verweggiestan!
    We zijn benieuwd naar de foto's!
    Nog heel veel plezier in Santiago en Baracoa!
    En tot snel!

Liefs van ons.

XXXXXXXXXXXkus

• 02 December 2009 - 12:51

Irma:

Zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin ! Geniet er nog lekker van, hier is het koud!!!!

• 03 December 2009 - 08:53

Toos En Piet:

Geniet nog lekker jullie laatste weekje alweer in Cuba. Nog even tijd om te relaxen voor je naar ons koude kikkerlandje komt. (maar het is hier wel weer heel gezellig)

Groetjes xxxjes
    papa en mama

• 03 December 2009 - 10:16

Bert En Nies:

Heel leuk jullie belevenissen zo te lezen, heel benieuwd naar jullie foto's.
    Geniet er nog maar even van, want hier is het weer niet zo lekker als op Cuba. groetjes papa, mama en de poezen

• 07 December 2009 - 07:34

Sander Huisman:

Waar halen julie de tijd vandaan om in zo'n drukke agenda zulke lange (maar leuke) verhalen te typen?! :)