Na zdravi! - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Na zdravi! - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Na zdravi!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

02 September 2009 | Nederland, Oosterhout

Wij zijn weer terug van achter het IJzeren Gordijn. Naja, het IJzeren Gordijn is al een tijdje verdwenen, dus konden wij heerlijk rondstruinen door Praag! En wat wij uiteindelijk deden? Nou dit:

Vrijdag
Ons reisje begon met het vliegen naar Praag. We waren er voordat we in de gaten hadden dat we opgestegen waren. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Het was in ieder geval maar 80 minuutjes vliegen.
Op het vliegveld stond Judit ons op te wachten. Wat niet alleen heel gezellig, maar ook heel handig was, aangezien zij precies wist welke bus we moesten nemen. Andere toeristen die niet zo'n handige Judit hadden, zagen we vertwijfeld achter bussen aanrennen :P
Met bus, metro en tram kwamen wij aan bij ons hotel, dat een vijf minuten lopen van Judits appartement af lag. Daar hadden we het ook voornamelijk op uitgekozen, want het was groot, sjiek en duur. Wel mooie kamer, dus verder geen klachten. Nadat we daar onze spullen hadden gedumpt, brachten we een bezoekje aan Judits onderkomen, waarna we de stad in trokken op zoek naar Voedsel. Nou, dat lukt wel in Praag hoor! Je hoeft niet bang te zijn dat je iets te kort komt :)
Judit nam ons mee naar een restaurantje met prehistorisch thema (1), zodat we konden kiezen uit verschillende dinosaurussteaks. Was een erg leuk plekje! Uiteraard meteen de eerste halve liter Tsjechische pils besteld, wat uitermate goed smaakte (y)
Met deze stevige bodem was het tijd voor meer drank, dus raadpleegden wij de Lonely Planet. Die raadde ons aan om naar een tentje te gaan wat Blue Light (2) heette, wat wij uiteraard deden. Was een goede keuze! Er was een uitgebreide cocktailkaart, de muziek stond niet te hard en het zag er gezellig uit. Het is dan ook niet zo vreemd dat wij pas twee cocktails en een paar uurtjes later weer naar huis (of hotel) waggelden.

Zaterdag
De dag begon met een smsje van Judit om te informeren of we al wakker waren. Toen wel, inderdaad, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was tijd voor ontbijt! De Lonely Planet wees ons wederom de weg en wel naar Café Savoy (3). Daar was een uitgebreide ontbijtkaart om onze hongerige maagjes te vullen. Dat lukte erg goed en er werd dan ook besloten om een wandelingetje langs de rivier te maken om alles weer een beetje te laten zakken.
Langs de rondvaartbootjes (correctie: rondvaartvrachtschepen - je moet immers zo veel mogelijk toeristen aan boord zien te krijgen) liepen wij naar de John Lennon Wall alwaar ik mij kon vergapen aan de massa's graffiti. Maar niet al te lang, natuurlijk. Sinds het originele portret verdwenen is achter al die andere kreten om liefde en vrede, vind ik er niet zo heel veel meer aan (wat er aan was voordat de tekening verdween, blijft de vraag, maar oké...). We gingen verder over de Karelsbrug die helaas in de steigers stond (waardoor nóg meer toeristen op een vierkante meter) en namen aan het eind van ons wandelingetje de tram, maar sprongen er weer even hard uit bij het Dansende Gebouw. We besloten om onze weg vanaf daar te voet verder te zetten, wat een goed idee bleek, aangezien we langs een grappig, Tsjechisch tentje kwamen waar ze Kofola schonken. Kofola? Ja, Kofola, de Tsjechische cola toen de Coca Cola nog verboden was in het communistische Tsjechoslowakije. Veeeel lekkerder ook, bovendien! Smaakt een beetje anijzig :)
Vol van de halve liter Kofola gingen we verder naar Vyšehrad, het andere kasteel van Praag. Of in ieder geval wat daarvan over is. We liepen een rondje over de begraafplaats en wierpen een blik in de kerk, maar de grootste verrassing bleek het Thee Festival te zijn wat daar aan de gang was. Verkleede mensen op kleedjes schonken thee uit allerlei landen. Reuze leuk! Beetje rondgewandeld dus en van het zonnetje genoten (want het was weer warm)
Na deze inspanning was het tijd voor pivo! Bier dus. We namen wederom een tram en wel eentje die ons naar Letenský Zámecek (4) bracht, een biertuin bovenop de heuvel. Het duurde even voordat we 'm gevonden hadden, want we liepen verkeerd, maar uiteindelijk smaakte het bier goed en was het uitzicht geweldig!
Omdat je echter niet alleen op bier kunt leven (nou ja, niet zo lang dan), besloten we om wat te gaan eten. Nog altijd verslingerd aan Aziatisch eten, kozen Sander en ik een Thais restaurantje. Helaas viel het eten een beetje tegen (nog altijd wel lekker, maar we zijn beter gewend) en bleek Judits kip met cashewnoten veel te pittig. Wat-ie absoluut niet hoort te zijn. Maar ach, we hadden leuk gezeten en gegeten, dus konden we verder met, jawel... Pivo drinken! :D
Via het oude stadsplein liepen we naar een tentje (ook al uit de LP) waar het bier érg goedkoop was. En dat klopte! Eén euro en nogwat cent vind ik in ieder geval niet duur voor een halve liter bier :P 't Smaakte nog goed ook. Wel hielden we het maar bij één biertje, want we waren best wel een beetje afgepeigerd, dus gingen we op tijd weer terug naar ons bedje.

Zondag
De dag van de toeristische must-sees! Met onze privégids Judit uiteraard, die gelukkig niet met zo'n lullig parapluutje liep te zwaaien zoals die zesduizend andere gidsen die je daar ziet.
Na ons ontbijt liepen we via het Wenceslausplein naar de Kruittoren. Daar wurmden we ons via smalle wenteltrapjes naar boven, zodat we een errug mooi uitzicht over de stad hadden. Vervolgens dronken we ergens wat om bij te komen van al ons geklauter en zodat we fit aan onze omzwervingen over het Oudestadsplein konden beginnen - de plek waar je moet zijn als je binnen drie seconden je portemonnee kwijt wilt raken! Gelukkig is ons dat niet gebeurd en konden we genieten van een middeleeuws bandje, Tsjechische snackjes en het Astronomisch Uurwerk dat op het hele uur een riedeltje doet. Nou, dat duurde ook wel een halve minuut ofzo. En al die tweehonderdduizend toeristen maar omhoog turen. Wij dus ook, zal ik maar toegeven :P
Na dit Toeristisch Hoogtepunt liepen we verder. Judit was eigenlijk op zoek naar een marktje, maar we stuitten op het Pražský Jarmark - een folklore festival met een groot podium waarop druk werd gefolkdanst. Helaas alleen om naar te kijken, maar ook dat was al érg leuk. Het kostte ons moeite om ons er van los te rukken, maar toen dat uiteindelijk toch gelukt was, vonden we Judits marktje alsnog :)
We sprongen in de tram en gingen naar de Praagse Burcht. Daar namen we een kort kijkje in de kasteeltuinen, stonden voor een dichte deur van de Sint Vituskathedraal (die gaat kennelijk om 17.00 uur dicht) en vonden het veeeeel te duur om 250 kroon te betalen om het Gouden Straatje in te mogen. Wat ons er niet van weerhield om toch een kijkje te gaan nemen aldaar en wat bleek? We mochten gewoon doorlopen! :D Gratis ende voor niets. Dat vinden we nou nog eens leuk :P
De toeristische dag liep echter weer ten einde en het was tijd voor avondeten. Deze keer werd het pizza in de homowijk van Praag. Geen homo's gezien (denk ik), wel lekkere pizza. We vonden alleen geen leuk tentje om nog wat te drinken, dus namen we wederom een tram naar de andere kant van de stad en belandden daar in een kelder (5) waar ze zo dol op zijn in Praag. Zoek een café of restaurantje en grote kans dat je in een kelder belandt ;)
Ondanks dat we het niet te laat wilden maken, vergaten we een klein beetje de tijd, waardoor we pas na twaalven weer een tram terug hadden. Niet zo handig, aangezien Judit de volgende dag weer moest werken en wij om zes uur op wilden staan om in alle vroegte nogmaals de Praagse Burcht te bekijken...

Maandag
Oei, oei, oei, het was wel te merken dat we maar vier uur hadden geslapen toen om zes uur de wekker ging. Maar wij lieten ons niet kennen, stonden op en pakten onze spullen in. Want behalve dat we de burcht gingen bezichtigen, moesten we ook weer naar huis. We stalden onze bagage in het bagagehok van het hotel en stonden vervolgens na een tramritje al om half acht onderaan het pad naar de burcht. Helaas bleek het pad afgesloten te zijn (wat een onzin! een pad met openingstijden!) en moesten we een alternatief weggetje nemen. Kwamen we ook mee boven, maar helaas zonder mooi uitzicht.
Boven aangekomen was er he-le-maal niemand. Niemand! De dag ervoor wemelde het er nog van de toeristen, maar op deze stralende, zonovergoten ochtend was er niemand. We maakten foto's en waren als enige getuige van de wisseling van de wacht. Erg grappig :) Het was echt de moeite waard dat we zo vroeg opgestaan waren, aangezien we bijna heel de burcht voor ons eigen alleen hadden. Heerlijk! Om negen uur ging de kathedraal open, zodat we daar nog snel een rondje doorheen konden doen. Langzaam werd het drukker, dus tijd om te vluchten!
Een stukje verder dachten we nog wel even wat te kunnen drinken en een croissantje te eten, maar dat was een beetje een vergissing. We kregen na één thee, één cappuccino en twee halfzachte, voorverpakte croissantjes een rekening van 270 kroon. Ik durf haast niet te zeggen hoeveel dat is, maar omgerekend is dat dus een euro of elf. Auw! Dat doen we niet meer :|
Snel terug naar het hotel om ons bagage op te halen en door met de metro naar Judits werk. Daar hadden we afgesproken om te gaan lunchen in een authentiek, Tsjechisch restaurantje. Errug leuk, lekker en geslaagd! En een lunch voor 79 kroon, dat was nog goedkoper dat die ene thee van die ochtend...
Helaas was het daarna echt tijd om door te reizen naar het vliegveld. Ons vluchtje stond voor tien over twee gepland en met een kleine vertraging van een kwartiertje landden we weer in Eindhoven. Jammer dat het weer voorbij is, maar we hebben wel een geweldig weekend gehad! :D

(1) Restaurant Pravek - http://www.pravek.cz/restaurace.php?ide=42
(2) Blue Light - http://www.bluelightbar.cz/
(3) Café Savoy - http://www.ambi.cz/index_eng.php
(4) Letenský Zámecek - http://czechoutchannel.blogspot.com/2007/04/letensk-zmeek.html
(5) St. Nicholas Café - http://www.stnicholascafe.com

• 02 September 2009 - 10:15

The London Brother:

Dat klinkt wel heel leuk allemaal! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad. :-)

• 02 September 2009 - 12:19

Sander En Laura :

Het was ook erg geslaagd! Praag is echt een aanrader :)

(Pff, al die leuke steden ook om te bezoeken. Kan ik nog twintig vakantiedagen bij kopen?)