Viva Fidel y Raul - Reisverslag uit Havana, Cuba van Sander en Laura - WaarBenJij.nu Viva Fidel y Raul - Reisverslag uit Havana, Cuba van Sander en Laura - WaarBenJij.nu

Viva Fidel y Raul

Door: Sander en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sander en Laura

08 December 2009 | Cuba, Havana

Los cubanos dicen que el Estado hace como que les paga y ellos hacen como que trabajan

Oftewel: De Cubanen doen alsof ze werken en de staat doet alsof ie betaalt... De eigenlijke titel van dit verslag, maar te lang dus nu maar hier :)

Waar waren we gebleven. Oja, Santiago (die vieze stinkstad) waar we een tour gingen doen. De tour was wel leuk, vooral het gedeelte buiten de stad naar een mooi fort dat gebruikt werd om de baai te beschermen tegen piraten. (Er staan ook teksten over het piratentuig uit Nederland: Piet Hein) Er was ook een restaurant daar met een stoel die Laura in haar tas heeft gestopt. Namelijk die waar Paul McCartney op heeft gezeten. Netjes in een hoek met een bordje erop.

Na Santiago zijn we gevlucht naar het mooie Baracoa over de weg La Farola. Die loopt kronkelend over de bergen en is erg mooi. Baracoa zelf is een leuk stadje waar wij een hotel op de heuvel (80 treden naar de stad) hadden: El Castillo. Baracoa is bekend van vier dingen:
1) Het is de eerste stad van Cuba
2) Ze hebben er veel cacaoplantages en eigen gemaakte chocolade.
3) Ze hebben er kokospalmen met de bijbehorende kokosnoten, jummie!
4) Ze hebben er erg mooie natuur, namelijk de droogste en natste plek van Cuba vlak naast elkaar. Regenwoud en prachtige rivieren.

Dag na aankomst hebben we met een prive-gids een tour gemaakt naar de Yumuri rivier. Yumuri betekent: I will die, wat komt van de mensen die van de steile rotsen eromheen sprongen. Tijdens die tour naar de cacaoplantage geweest en met een roeibootje de rivier op gegaan waar we koffie gedronken hebben, kokos gegeten en heerlijk gezwommen met verder niemand om ons heen :)

De tweede dag zijn we naar het Humboldt nationaal park gegaan. Daar hebben we met onze nieuwe Berlijnse vrienden een heuvel beklommen in de zon en gezwommen op de rivier naar een waterval. Dit was zeker de gaafste plek om te zwemmen! Een aantal keer op blote voeten de rivier over moeten steken ook, wat de tocht erg grappig maakt.

Na Baracoa zijn we naar onze huidige en laatste plek in Cuba gegaan: Playa Pesquero. Hier zitten we weer all-in in een luxer resort. Deze bevalt beter dan de vorige. Prachtig strand en gezellig.

Vandaag hebben we de aller aller aller leukste en gaafste excursie gedaan van allemaal: We zijn met een catamaran (iets minder gaaf) naar een koraalrif gevaren. Daar prachtig gesnorkeld met veel vissen en daarna hebben we gezwommen met dolfijnen in een dolfinarium op zee!
Op de weg terug met de boot hebben we ook nog dolfijnen in het wild gezien die meezwommen met de boot. Echt super!

Onze tijd is op anders gingen we nog een tijdje door over deze excursie. Morgen relaxen, nog wat snorkelen hier en overmorgen vliegen we al weer...

• 08 December 2009 - 08:29

Ons Allen En Ik:

Zooooheeee!
    jullie hebben gewoon met dolfijnen gezwommen, GAAF! Nu zijn we toch wel een beetje jaloers hoor, grrrrrrrrr!
    Geniet nog van jullie laatste daagjes op Cuba in het luxe resort en dan zien we jullie op Schiphol.

Liefs en tot snel,

Ons allen en ik

• 08 December 2009 - 17:31

Judit:

Nog veel plezier jullie laatste paar daagjes! Ik heb alle verslagjes gelezen, ben heel jaloers hoor!

• 08 December 2009 - 17:45

Bert En Nies:

Prachtig jullie reisverslagen, zou zo wel mee willen zwemmen met dolfijnen en in mooie watervallen.
    Geniet nog even van al het tropische moois, goede reis terug en tot ziens papa en mama